Statut
ORGANIZACJA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W PUNKCIE PRZEDSZKOLNYM „IGRASZKA” W ŁODZI
§ 1
- Punkt przedszkolny „Igraszka”, jest punktem przedszkolnym niepublicznym.
- Siedziba punktu znajduje się w Łodzi przy ulicy Hufcowej 12, 94-107.
- Osobą prowadzącą punkt przedszkolny jest Katarzyna Kozłowska.
§ 2
- Punkt przedszkolny działa na podstawie:
- Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r.
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania
- Niniejszego dokumentu.
- Nadzór pedagogiczny nad punktem przedszkolnym sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.
§ 3
- Punkt przedszkolny funkcjonuje 12 miesięcy w roku, z tym że w miesiącach wakacyjnych (lipiec, sierpień) będących miesiącami urlopowymi punkt będzie zamknięty przez 14 dni, w terminie uzgodnionym przez dyrektora placówki.
- Punkt przedszkolny pracuje w godzinach od 7.00 do 17.30 w dni robocze od poniedziałku do piątku, przy czym realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa sie w godzinach 9.00 – 14.00.
- W zależności od potrzeb czas pracy punktu przedszkolnego może być wydłużany.
- Terminy przerw w pracy punktu przedszkolnego określa organ prowadzący i podaje do wiadomości rodzicom minimalnie z miesięcznym wyprzedzeniem.
§ 4
- Nabór do punktu przedszkolnego odbywa sie przez cały rok.
- Pierwszeństwo przy zapisie do punktu mają dzieci, które uczęszczały wcześniej na odpłatne zajęcia adaptacyjne.
- Warunkiem zapisania dziecka do przedszkola jest wypełnienie przez rodzica, opiekuna „Karty zgłoszenia” oraz wpłacenie wpisowego zgodnie z obowiązującym cennikiem (400,00zł).
- Wpisowe jest opłatą jednorazową, przeznaczoną na wyposażenie dydaktyczne placówki oraz danego dziecka w niezbędne podręczniki i nie podlega zwrotowi przy wypisie dziecka z punktu przedszkolnego.
- Czesne płatne jest przez 12 miesięcy w roku i wynosi 480,00 zł. Istnieje możliwość zapisania dziecka na zajęcia adaptacyjne w placówce, w wymiarze 50godzin/miesiąc. Opłata za abonament 50h wynosi 300,00zł.
- Opłaty pobierane są z góry, do 10 dnia każdego miesiąca.
- Opłata stała (czesne) nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w placówce.
- Działalność punktu przedszkolnego finansowana jest przez rodziców w formie opłat stałych (czesne) za pobyt dziecka w przedszkolu oraz tzw. wpisowego, a także przez dotacje z budżetu miasta.
- Punkt przedszkolny zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci.
- Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący :
- stawka żywieniowa wyliczana jest przez pomnożenie kosztu posiłku przez ilość dni obecności dziecka w punkcie przedszkolnym,
- zwrot stawki żywieniowej za każdy dzień nieobecności dziecka następuje po powiadomieniu placówki do godziny 8.00 danego dnia.
- Dziecko może być skreślone z listy wychowanków punktu przedszkolnego w przypadku, gdy:
- zachowanie dziecka wykracza poza ogólne normy funkcjonowania w grupie społecznej, zagraża życiu lub zdrowiu innego dziecka.
- dziecko nie uczęszcza do punktu dłużej niż półtora miesiąca.
- rodzice zalegają z opłatą czesnego conajmniej 1 miesiąc.
- Rodzic może odwołać się od decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków w terminie 5 dni od wydania owej decyzji.
§ 5
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN.
- Wybrany przez nauczycieli zestaw programów i podręczników obowiązuje co najmniej przez rok.
- Punkt przedszkolny oferuje wychowankom szeroki wachlarz zajęć dodatkowych: lingwistycznych i artystycznych. Dzieci mogą uczestniczyć w niektórych zajęciach dodatkowych w ramach opłaty stałej.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez organ prowadzący w porozumieniu z rodzicami.
- Zajęcia odbywają się przy udziale całej grupy dzieci, w zespołach 10 osobowych oraz indywidualnie.
- Nauczyciele mogą być wspierani w swojej pracy przez praktykantów, stażystów i rodziców dzieci.
§ 6
- Punkt przedszkolny realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, poprzez:
- wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w zgodzie z jego wrodzonymi zdolnościami i potencjałem rozwojowym,
- sprawowanie opieki nad dziećmi z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb,
- współpracę z rodziną oraz wspomaganie rodziców w wychowywaniu dzieci i przygotowywaniu ich do kolejnych etapów kształcenia.
- Wynikające z powyższych celów zadania realizowane są przez punkt przedszkolny w ramach następujących obszarów pedagogicznych:
- zapewnianie opieki i wspieranie rozwoju dziecka w przychylnym, bezpiecznym i zdrowym otoczeniu,
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb i zdolności dziecka, zapewnianie dzieciom równych szans, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzanie sytuacji rozwijających samodzielności dziecka oraz jego odpowiedzialność za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozbudzanie wrażliwości moralnej oraz zapoznawanie z powszechnie panującymi zasadami i normami obyczajowymi,
- kształtowanie zdolności spostrzegania, umożliwianie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- wzmacnianie ciekawości poznawczej, pobudzanie do aktywności twórczej i badawczej oraz wyrażania własnych myśli i odczuć,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej i higienicznej, zapewnianie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania oraz zachowań prozdrowotnych.
- Praca opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego oraz elementów metody M. Montessori, metody W. Sherbone oraz metody P. Dennisona.
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich wykonania ustalany jest w planach pracy na poszczególne miesiące (codzienny zapis w dzienniku zajęć, arkusze obserwacji).
§ 7
- Organem kierującym pracą punktu przedszkolnego jest dyrektor.
- W przypadku nieobecności w placówce dyrektora, może go zastępować wyznaczony przez niego, nauczyciel przedszkolny. Funkcja ta sprawowana jest społecznie.
- Stosunek pracy w/w pracowników regulują odrębne przepisy.
§ 8
- Podstawową jednostką organizacyjną punktu przedszkolnego jest jedna grupa mieszana wiekowo, złożona z dzieci w wieku od 3 do 5 lat.
- Na wniosek rodziców może być przyjęte do punktu przedszkolnego dziecko, które nie ukończyło jeszcze 3 lat.
- Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora placówki. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Liczba miejsc organizacyjnych w punkcie przedszkolnym wynosi 26.
- Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć:
- dzieci przebywające w punkcie przedszkolnym są pod opieką nauczycielki, która organizuje im zabawy oraz zajęcia dydaktyczno – wychowawcze zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć;
- dzieci uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w punkcie znajdują się pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć;
- nauczycielka jest w pełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;
- każdorazowo nauczycielka kontroluje miejsce przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i pozostałe przedmioty;
- nauczycielka opuszcza grupę dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;
- nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi;
- obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna oraz powiadomienie dyrektora i rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomów (np. podwyższona temperatura);
- w przypadku choroby dziecka nauczyciele nie zapewniają opieki nad dzieckiem. Jeśli choroba zostanie stwierdzona w trakcie przebywania dziecka w punkcie przedszkolnym, rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka. Nie dotyczy to przypadków alergii potwierdzonej zaświadczeniem lekarskim;
- w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników punktu bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;
- w punkcie przedszkolnym nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie, bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach;
- wychowankowie punktu przedszkolnego są obowiązkowo ubezpieczeni w wybranej firmie ubezpieczeniowej. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice w terminie uzgodnionym z dyrektorem placówki;
- obowiązkiem nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, p. poż, przepisów ruchu drogowego;
- wycieczki i spacery poza teren punktu przedszkolnego powinny odbywać się przy udziale wymaganej prawnie liczbie opiekunów (1 opiekun na 10 dzieci). Nauczyciel zobowiązany jest wpisać cel, liczbę dzieci i opiekunów oraz przewidywany czas powrotu do ?dziennika wyjść?.
§ 9
- Wychowankowie punktu przedszkolnego mają obowiązek:
- traktowania z szacunkiem, życzliwością i sympatią wszystkich osób, zarówno rówieśników jak i dorosłych;
- aktywnego udziału w zajęciach;
- sprzątania po sobie zabawek i odkładania ich na miejsce;
- szanowania i nie niszczenia zabawek, sprzetów oraz otoczenia placówki;
- przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa.
- Każde dziecko uczęszczające do punktu przedszkolnego ma zagwarantowane prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w przede wszystkim do:
- prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo ? wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszelkich jego potrzeb, przychylnego podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi wyrazami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- poszanowania własności,opieki i ochrony,
- partnerskiej – przyjacielskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji i tolerancji jego osoby.
§ 10
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego dokumentu,
- respektowanie ustaleń dyrektora placówki,
- poszanowanie godności dziecka,
- wzmacnianie wysiłków punktu przedszkolnego skierowanych na wszechstronny rozwój każdego wychowanka,
- informowanie nauczycieli i dyrektora o wszystkich sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie i postępy dziecka,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z placówki osobiście lub przez upoważnioną osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę,
- terminowe opłacanie czesnego za pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w placówce, niezwłoczne powiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współpracować ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z planów pracy w danym miesiącu,
- uzyskiwania na bieżąco kompletnej informacji na temat swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy i wsparcia,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorom wniosków z obserwacji pracy punktu przedszkolnego.
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w punkcie przedszkolnym co najmniej 2 razy w roku szkolnym lub częściej, na wniosek rodziców lub nauczycieli.
§ 11
- W punkcie przedszkolnym zatrudnieni są nauczyciele posiadający wykształcenie i doświadczenie wymagane do pracy na stanowiskach nauczyciela wychowania przedszkolnego.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami.
- Nauczyciel odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
- Na jednego nauczyciela przypada nie więcej niż 10 dzieci w podgrupie.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno – wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem wychowania przedszkolnego oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspomaganie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- stosowanie kreatywnych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas ich pobytu w punkcie przedszkolnym i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
- współdziałanie ze specjalistami oferującymi kompetentną pomoc psychologiczno -pedagogiczną, zdrowotną i inną,
- dbałość o warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy naukowych oraz dbałość o estetykę pomieszczeń,
- współpracowanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających z planu pracy realizowanym w danym miesiącu oraz otrzymywania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- realizacja zleceń dyrektora i osób kontrolujących,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora punktu przedszkolnego, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
- rozpoznania i ustalenia potrzeb rozwojowych danego dziecka,
- uzgodnienia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
- włączenia ich w działalność punktu przedszkolnego.
- Nauczyciele mają prawo do:
- szacunku ze strony wszystkich osób, zarówno dorosłych jak i dzieci,
- wolności głoszenia własnych poglądów, nienaruszających godności innych ludzi,
- współdecydowania o wyborze programu wychowania przedszkolnego i podręczników,
- swobody wyboru metod realizacji programu,
- jawnej i umotywowanej oceny własnej pracy,
- stałego rozwoju i wsparcia w zakresie doskonalenia zawodowego,
- wynagrodzenia za swoją pracę i urlopu wypoczynkowego.
§ 12
- Niniejszy dokument obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności punktu przedszkolnego: nauczycieli, rodziców i pracowników obsługi.
- Dla zapewnienia znajomości treści niniejszego dokumentu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- umieszczenie organizacji wychowania punktu przedszkolnego na stronie internetowej punktu przedszkolnego,
- udostępnianie dokumentu przez dyrektora placówki zainteresowanym.
- Dyrektor może dokonać zmian w niniejszym dokumencie w związku z potrzebami organizacyjnymi lub zmianą przepisów.
- Rozporządzenia dotyczące działalności punktu przedszkolnego, uchwalone przez organy działające w owym punkcie nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego dokumentu.
Niniejszy dokument wchodzi w życie z dniem 21 marca 2009.
Dyrektor: Katarzyna Kozłowska